Soep- en zeepconcern Unilever heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op expansie in opkomende markten. Dat betekent ook de de Brits-Nederlandse multinational gevoeliger is geworden voor groeivertraging in onder meer Azië, zo blijkt uit de resultaten over de eerste helft van 2014.

Unilever liet donderdag weten dat de groei van de markt in opkomende landen ,,bleef afzwakken”, vooral in Azië. Consumenten gaven minder geld uit aan persoonlijke verzorgingsproducten en levensmiddelen. De markt in ontwikkelde landen is nog steeds zwak met ,,nauwelijks tekenen van herstel in Noord-Amerika en Europa”, aldus de onderneming.

Azië valt tegen voor Unilever

“Onze markten zijn uitdagend en we zijn gestuit op verdere vertraging in opkomende markten, terwijl ontwikkelde landen nog geen tekenen van herstel tonen”, vatte topman Paul Polman de recente ontwikkelingen samen, in de persverklaring.

De onderliggende groei in opkomende markten bedroeg in het tweede kwartaal 6,6 procent. Dat was duidelijk beter dan de 0,3 procent groei in ontwikkelde markten, waar vooral Europa achter blijft, maar vergeleken met eerdere groeicijfers deden de opkomende landen het niet bijzonder sterk.

De omzet over de eerste zes maanden van het jaar kwam 5,5 procent lager uit op 24,1 miljard euro. De omzetdaling was iets sterker dan verwacht, want door persbureau Bloomberg geraadpleegde analisten rekenden op een terugval van iets meer dan vier procent.

Unilevers omzet daalde in de eerste helft van dit jaar onder meer als gevolg van de dure euro, maar ook exclusief dit wisselkoerseffect groeide het levens- en verzorgingsmiddelenconcern minder snel dan vorig jaar.

IJsjes van Magnum en Ben & Jerry's wel in trek

De onderliggende omzetgroei, exclusief het effect van wisselkoersen en andere onregelmatige kosten, bedroeg in de eerste jaarhelft van 2014 3,7 procent, tegen 5 procent in dezelfde periode vorig jaar. De onderliggende omzetgroei in het tweede kwartaal was 3,8 procent, na 3,6 procent in het eerste kwartaal.

Het concern profiteerde in de afgelopen periode van het laat vallen van Pasen, waardoor de verkopen van levensmiddelen in het tweede kwartaal toenamen. Het goede weer stuwde ook de ijsverkopen, met name van Magnums en Ben & Jerry's.

Winst Unilever solide

Unilever wist wel de winst op te drijven in de eerste helft van dit jaar.

De nettowinst maakte in de eerste zes maanden van 2014 een sprong van 12 procent tot 3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging met 13 procent vooruit tot 4,4 miljard euro, onder meer door winst op de verkoop van onderdelen.

De winstcijfers waren, mede door kostenbesparingen, iets beter dan analisten hadden verwacht.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl